З досвіду роботи

     Опис досвіду роботи вчителя географії Панкевич В.І.



Вступ
Скажіть мені, і я забуду.
Покажіть, і я запам’ятаю.
Дайте можливість обговорити,
і я зрозумію.
 Дайте можливість навчити
іншого, і я досягну досконалості
                                Конфуцій
Сучасне  суспільство висуває до випускників шкіл низку нових вимог.
І освіта, як сфера, що забезпечує насамперед розвиток особистості, повинна
сформувати людину, яка б відповідала цим новим вимогам, була успішною та конкурентоспроможною.
Школа, що оновлюється, потребує таких методів, які б формували
самостійну позицію учнів, розвивали дослідницькі й рефлексивні навички,
формували б не просто вміння, а компетенції та реалізовували принцип
зв’язку навчання з життям.
Провідне місце серед таких методів, що знайдені в арсеналі світової та
вітчизняної педагогічної практики, належить сьогодні методу проектів. Проект визначається як комплекс дій, спеціально організованих учителем,
самостійно виконується дітьми та завершується створенням продукту, що
складається з об'єкта діяльності та його усної чи письмової презентації. Саме
він є ефективним, оскільки стимулює практичну проектну діяльність школярів та дає можливість формувати весь набір компетентностей (інформаційну, соціальну, комунікативну, продуктивної творчої діяльності).
Аналізуючи літературу з питання: « Можливості методу проекту» я дійшла висновку, що метод проектів дозволяє:
Ø зробити навчання значимою частиною діяльності кожного учня, адже
Ø учень у цьому випадку не тільки той, якого навчають, але й дослідник,
Ø практик, експериментатор, він не пасивний, він бере активну участь в
Ø отриманні, нагромадженні й застосуванні знань;
Ø інтегрувати знання учня по різних дисциплінах, показати їхній
Ø взаємозв'язок;
Ø розбудовувати творчі задатки кожного учня, оскільки учень сам
Ø вибирає форми й методи дослідження й фіксування результатів;
Ø розбудовувати в учня критичне мислення, навички пошуку відповідей
Ø на запитання й прийняття рішення;
Ø реалізувати потреби кожного учня у самовираженні й самореалізації,
Ø а так само потреби в спілкуванні;
Ø диференціювати процес навчання, оскільки кожний учень може
Ø вибрати в проекті той рівень і той вид діяльності, який йому більш до душі або краще виходить;
Ø реалізувати ідеї компетентнісно-орієнтовного й індивідуально-
Ø орієнтованого навчання.
Провідна ідея мого педагогічного досвіду «Проектна технологія як спосіб реалізації компетентнісного підходу у викладанні географії» Оскільки сучасна школа повинна допомогти учням відчувати себе впевненими на ринку праці, вміти адаптуватися до соціальних змін і криз у суспільстві, бути психологічно стійкими, розвивати здатність до самоорганізації я спрямовую свою діяльність на вирішення наступних задач:
Ø забезпечити високий інструментальний рівень знань випускників,
Ø уміння самостійно набувати і застосовувати їх на практиці;
Ø розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до
практичної роботи;
Ø залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;
Ø формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності,
Ø розвивати критичне мислення;
Ø формувати в учнів цілісну картину світу;
Ø грамотно працювати з інформацією.


Метод проекту на уроках географії та в позаурочний час
Проектна діяльність вимагає продуманого підходу: ретельно розробити
план проекту, критерії оцінювання діяльності учня й готового продукту,
підібрати методичний матеріал у допомогу учневі, проробити варіанти
усунення можливих утруднень, спланувати форми проміжного оцінювання й
самооцінювання учня й багато чого іншого.
Реалізація механізму проектної технології  складаються з п'яти основних компонентів:
Ø Перша складова - організація стимулюючого інформаційного
простору (предметного, соціокультурного, освітнього), для розвитку
потенціальних можливостей дитини, його внутрішнього світу.
Ø Друга складова - організація різноманітних видів діяльності як
умова самореалізації кожного учня: соціально-комунікативної, суспільно-корисної, ігрової, фізично-оздоровчої, навчально-пізнавальної, науково-дослідницької, художньо-естетичної, туристсько-краєзнавчої, науково-технічної, декоративно-прикладної, еколого-натуралістичної.
Ø Третя складова - організація продуктивного спілкування як умови
соціального розвитку учнів, формування позитивної. Навчити
учнів спілкуватись, культурі діалогу - копітка та трудомістка діяльність,успіху якої сприяють перш за все інтерактивні форми роботи, тобто ті форми та методи, які забезпечують продуктивну реалізацію проектної технології.
Ø Четверта складова - психолого-педагогічна підтримка вирішення
учнями своїх проблем, допомога їм у самопізнанні, самооцінці,
самовизначенні та самоактуалізації. Ця складова потребує системного підходу.
Ø П'ята складова - підвищення професійної майстерності,проективної культури педагога. Основною рушійною силою в реалізації кожного проекту є вчитель, який усвідомлює свою соціальну відповідальність, постійно турбується за своє особистісне та професіональне зростання.
Наслідками  аналітичної діяльності з питання «Проектна технологія як спосіб реалізації компетентнісного підходу у викладанні географії» стало визначення основних вимог до використання методу проектів:

Наявність значущої у творчому, дослідницькому плані
проблеми

Уміння вчителя ставити ключові та тематичні запитання

Практична значущість очікуваних результатів

Самостійна робота учнів на уроці або поза уроком

Структурування змістовної частини проекту (етапи,
завдання, розподіл ролей тощо)

Використання дослідницьких методів

Застосування комп’ютерних технологій (для пошуку
інформації, спілкування з іншими учасниками проекту,
створення кінцевого продукту проекту)

Організовуючи роботу над проектом виділяють  основні етапи
діяльності вчителя та учнів, які потребують дотримання наступних вимог:

№ з/п
Етапи діяльності
Зміст діяльності
1
Підготовка. Визначення теми і мети проекту.

Учні: обговорення, пошук інформації.
Вчитель: заява роздуму, мотивація,
допомога у визначені проблеми.

2
Планування:
а) визначення джерел, засобів, методів аналізу інформації, засобів представлення
результатів;
б) встановлення критеріїв оцінки результату і процесу.

Учні: формують завдання і виробляють план дій.
Вчитель: спостерігає, непрямо керує.

3
Збір інформації (спостереження, робота з
літературою, анкетування, експеримент)

Учні: збирають інформацію.
Вчитель: корегує, спостерігає, радить.

4
Аналіз. Аналіз інформації, формування висновків.

Учні: аналізують інформацію.
Вчитель: корегує, спостерігає, радить.

5
Подання і оцінка результатів (усний, письмовий звіт та оцінка результатів і процесу дослідження завчасно
встановленими критеріями
Вчитель і учні беруть участь у
колективному обговоренні. Оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід


Діяльність учнів зосереджується на:
Ø чіткій організації роботи кожного учасника проектної групи;
Ø об’єктивному оцінювання ходу роботи над завершеним проектом;
Ø оцінюванні особистих досягнень та процесу росту кожного учасника; · заощадженні часу для пошуку інформації при проведенні проектів,
близьких за темою.

Робота над проектом зазвичай включає кілька етапів
 1. Пошуковий – визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висунення гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.
 2. Аналітичний – аналіз вхідної інформації. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту, побудова алгоритму діяльності. Покрокове планування роботи , виконання запланованих кроків.
 3. Практичний – виконання запланованих кроків.
 4. Презентаційний – оформлення остаточних результатів, підготовка і проведення презентації , „ захист” проекту.
 5. Контрольний – аналіз результатів, корекція, оцінювання якості проекту, рефлексія.
 Етапи роботи над проектом
 1. Підготовчий етап. ( Визначення теми і мети проекту. Обговорення теми. Добір інформації)
 2. Планування:
 - визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації;
 - вибір засобів представлення результатів;
 - вироблення критеріїв оцінки результату і процесу. Формування завдання й вироблення плану дій. Коректування,
 пропозиція ідеї, висування пропозиції.
 3. Збір матеріалів (робота з літературою, спостереження, анкетування, експеримент) Аналіз. Узагальнення зібраних матеріалів, формулювання висновків.
 4. Подання й оцінювання результатів( усний та письмовий звіт, оцінювання результатів та процесу дослідження). Участь у колективному обговоренні результатів проекту та процесу роботи над ним. Оцінювання зусиль, використання можливостей, творчого підходу.
 5. Презентація проекту.
 Публічний захист проекту(географічний  вечір, відеофільм, виставка, альбом). Представлення, захист проекту.

Схема оформлення проекту
Планування роботи над проектом передбачає дотримання схеми оформлення проекту.
І етап.
 Вибір напряму й формування назви проекту : включає узагальнену назву проблеми, коло питань; визначення(виділення) загального напряму або пріоритетних( окремих) напрямків, оформлених у під проекти.
 ІІ етап.
 Написання проекту.
 Розділи проекту:
 1. Актуальність, необхідність, значущість обраного напряму ( чому саме цей).
 2. Мета та завдання проекту:
 а) довготривалі:
 - створення чогось нового( за структурою, підходами, концепцією навчально – виховного процесу);
 - нові технології, методики;
 - можлива розробка дослідження за проектом;
 - визначення очікуваних результатів;
 - планування „ продукту” в результаті виконання програми( посібника, сценарію, технології, плану, нової програми);
 б) короткодіюча мета, завдання – визначення конкретної мети, завдань на визначений період.
 3. Визначення етапів реалізації проекту:
 а) зазначаються терміни початку і закінчення проекту;
 б) закінчення проекту визначається етапністю реалізації проекту;
 в) зазначаються часові інтервали кожного етапу: запису проекту,
 І етапу, ІІ етапу тощо.
 4. Механізм реалізації проекту. Пояснення – Як? Яким чином? За допомогою яких засобів буде реалізовано проект? План апробації конкретних справ, акцій, заходів згідно з визначеними етапами.
 5. Обов’язки та відповідальність учасників реалізації проекту:
 - хто відповідає за проект?
 - хто і за що відповідає всередині проекту?
 - хто допомагає в реалізації проекту?
 6. Очікувані результати:
 - які конкретні результати ви очікуєте одержати на кожному етапі і після завершення проекту?
 7. Оцінка й самооцінка проекту.
 Коли та з якою періодичністю будуть оцінювати виконання проекту
 (один, два, три, чотири рази на рік). Хто візьме участь в оцінюванні : самі учасники, експерти, управлінські структури. Форми контролю
 ( самоконтролю) й оцінки ( самооцінки). В якій формі буде подано інформацію про хід проекту ( звіт, конкретні матеріали, сценарії,
 розробки, нові проекти тощо)?
 8. Бюджет, ресурсне забезпечення (приблизний бюджет, ураховуючи всі види витрат, необхідних для успішної реалізації проекту).
 Зразок структури проекту
 1. Титульна сторінка (назва навчального закладу,група, спеціальність, автор, назва проекту, керівник, місце видання, рік).
 2. Зміст (перелік складових проекту).
 3.Стисла анотація.
 4. Епіграф.
 5. Вступ.
 6.Основна частина (розділи, параграфи, якщо є).
 7. Висновки.
 8. Додатки (фото, відео матеріали, таблиці, схеми).
 Зразок паспорту проектної діяльності.
 1. Назва проекту
 2. Автори проекту
 3. Склад проектної групи
 4. Навчальний рік
 5. Курс, група
 6. Спеціальність
 7. Керівник проекту
 8. Консультанти
 9. Короткий опис ( анотація) проекту
 10. Жанр проекту(альбом, фільм, виставка, стенд, реферат, буклет тощо)
 7. Оцінювання результатів проектування
Оцінювання результатів творчості завжди драматичне й суперечливе.
 Критеріями  оцінювання можуть бути:
 1. Рівень розуміння, засвоєння завдання, запитань.
 2. Рівень якості виконання (обсяг, точність, ретельність).
 3. Рівень розуміння суті справи, аргументованість прийнятих рішень і відповідей на запитання, самокритичність.
 4. Рівень творчості потенціал, індивідуальність, стійкість мотивації.
Результативність використання методу проекту
У процесі роботи над проектами учні спостерігають як застосовуються їх знання для вирішення проблем. Вони вчаться систематизувати матеріал,
виділяти головне, суттєве. При роботі в групі у них виховується почуття
колективізму, співпереживання, взаємодопомоги, взаємовиручки. Учні
удосконалюють  навички роботи з Power Point, Word, Exсel, вчаться знаходити необхідну інформацію в світовій мережі Інтернет, презентувати результати роботи в різноманітних формах ( написання та захист наукових робіт,випуск бюлетенів, оформлення презентацій, публічні виступи тощо).
Результатами використання методу проектів є участь учнів НВК «Знам’янська загальноосвітня школа №2-ліцей» у різноманітних конкурсах, акціях, де були представлені такі проекти як: « Школа простір прав дитини», « Безпечна Україна. Безпечна Європа. Безпечний світ», « Каштани подають сигнал «SOS» та інші.
Висновки
 Головна цінність проекту в тому, що придбає учитель чи учень, беручи участь у проекті. Тобто якість проектної діяльності залежить від сукупності зусиль педагога та дитини. А починається все з мотивації. Якщо сам вчитель не має мотивації, то і в учнів її не може бути.
 У роботі над проектом виявляється максимальна самостійність учнів у формуванні мети і завдань, пошуку необхідної інформації, навичок дослідницької діяльності, розвивається творчість.
 Реалізація методу проектів на практиці змінює роль вчителя під час навчального процесу. Із носія готових знань він перетворюється на організатора пізнавальної діяльності дітей. Змінюється й психологічний клімат у колективі, оскільки педагогу необхідно переорієнтувати свою навчально-виховну роботу і роботу дітей на різноманітні види самостійної діяльності, на пріоритет діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.

Література
1.  Бычков А. Метод проектов в современной школе. – М., 2000
2. Галицький О. Навчаємо і виховуємо / Проектна діяльність у школі /
О.Галицький. – К. : Шк. світ, 2007.
3. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор - укладач
Н.П. Наволокова. – Х. : Вид. група "Основа", 2009.. – (Серія "Золота
педагогічна скарбничка").
4. Єлькін А. Проектна технологія навчання: данина моді чи нагальна
потреба? / А. Єлькін // Газета "Хімія. Шкільний світ". – N 12. – 2008
5. Нікітіна Ю., Онопрієнко О. Працюємо за проектом Екологія” //
Екологічне виховання в школі / упор І. Васильченко, О. Кондратюк. – К. :
Ред. загальнопед. газ., 2005.
6. Освітні технології : навчально-методичний посібник / за ред. О.М. Пєхоти.
К. : АСК, 2002.
7. Проектна діяльність у школі / упорядник М. Голубенко. – К.: Шкільний
світ, 2007.
8. Формирование ключевых компетентностей учащихся через проектную
деятельность / под ред. С.С. Татарченковой. – С.Петербург : КАРО, 2008

                         План проекту « Каштани подають сигнал «SOS»


І. Інформація про проект
 Назва проекту:
« Каштани  подають сигнал «SOS»

Виконавці проекту:
Учні НВК « Знам’янська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2- ліцей»
Знам’янської міської ради  Кіровоградської області, члени Євроклубу             « Меридіан», 15 учасників, до реалізації проекту залучаються учителі, батьки учнів, члени міської громади, небайдужі мешканці міста.

Координатор проекту: Панкевич Валентина Іванівна, вчитель географії.

Реалізація проекту передбачає залучення громадськості до організації надання допомоги зеленим насадженням, зокрема деревам каштану кінського враженого шкідниками мінуючою міллю(Cameraria ohridella).

Територія, на яку поширюється діяльність проекту:
Центральна частина міста, мікрорайон НВК ( в перспективі території мікрорайонів інших навчальних закладів міста Знам’янки)

Терміни реалізації проекту:
Проект розпочато  - квітень 2012
Довготривалий, постійно діючий

 ІІ. Опис проекту
Мета та завдання  проекту:
дослідити проблему зараження насаджень каштанів личинкою мінуючої молі, та можливостей її симбіозу з грибками.
Стимулювати учнів до вирішення актуальних екологічних проблем нашого міста, формування практичного досвіду організації екологічних акцій, та просвітницької роботи, виховання в учнівської молоді розуміння важливості проведення екологічних заходів на рівні району, міста, регіону.
Актуальність проекту:
Зацвіли каштани
У моєму місті,
Золотистим цвітом
Зарясніли в листі.
                                                                                                        М.Познанська
Каштани… Крислаті  велети й молоді дерева з широкопалим листям. Чарівні каштани весною. Лопаються, ласкаво зігріті сонцем, набубнявілі лаковані бруньки, й відбувається чудо. Кожна перетворюється на рожево-білу пірамідальну квітку. Крони дерев тихо палахкотять пишними  суцвіттями і поширюють довкола себе ледь вловимий ніжний запах, котрий віщує наближення літа.
У травні такі пишні білі свічки-суцвіття з'являються на гілках привабливого каштана. Якщо придивитися до квіточки уважніше, то можна помітити на них барвисті плями, які час від часу змінюють колір. Цікаво, що на початку цвітіння вони жовті, згодом стають оранжевими і, нарешті, - червоними. Але ще цікавіше, що кожному кольору відповідає свій особливий запах. Жовтий колір для метеликів і бджіл означає, що у квітці є нектар, а червоний - що його вже немає і треба шукати поживу в іншому місці. Уявити наше рідне місто без каштанів просто не можливо. Вони прикрашають центральну вулицю Знам’янки, їх можна зустріти в парках, на присадибних ділянках мешканців міста. Але останнім часом ці дерева стали викликати занепокоєння у знам’янчан. Тільки -но відцвітуть дерева  їх листя починає вкриватися бурими плямами, засихати і врешті-решт опадати. В деяких районах міста , особливо понад дорогою каштани зовсім втрачають листя, а восени починають знову цвісти. Зараз у місті не залишилося «здорових» дерев. Це наслідки діяльності мінуючої молі, грибка, поганої екології та інших екзогенних факторів. Дерева хворі і якщо їх не почати лікувати, вже в найближчі роки всі вони загинуть. Але поки що в нашому місті ніяких кроків для цього не приймають. Проблема  не нова, дерева хворіють вже декілька років, але раніше дерева вражались не так масово, а з кожним роком хвороба прогресує. Саме тому, ми вважаємо, що проблема зараження дерев мінуючою міллю є дуже актуальною. Адже, якщо не надати вчасно допомогу звраженим каштанам, їх доведеться знищити. В такому разі наше ошатне місто зміниться, зникне природний фільтр повітря.  Каштани буквально рятують місто, з його безнадійно забрудненим повітрям. Атмосфера, якою дихають люди, переповнена сумішшю токсичних газів, пилу і аерозолів. Винні у цьому і промислові підприємства, і транспорт, і комунально-бутові комплекси. Усі відходи їх діяльності, так чи інакше, потрапляють у навколишнє середовище. Ось тут і приходять на допомогу каштани - незамінні очищувачі. Листя тільки одного десятиметрового дерева нейтралізуює вихлопні гази автомобілів у ста кубометрах забрудненого повітря! Підраховано, що один гектар каштанових насаджень поглинає у середньому від 6 до 9,5 тонн вуглекислого газу і виділяє у атмосферу від 4 до 7 тонн кисню. Тож завдання  зберегти каштани у нашому місті є дуже актуальним для нас.
ІІІ. Опис діяльності

У рамках реалізації проекту було створено три ініціативні групи.
Перша група вивчала нормативно – правові документи щодо питань охорони довкілля і знайомила з їхнім змістом учасників проекту. Вони організували і провели засідання круглого столу за участю працівників органів юстиції.
Нормативно-правове забезпечення проекту:
1.       Закон України Про охорону навколишнього природного середовища
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1991, N 41, ст.546 )
2.       Земельний кодекс України (1992)
3.       Закони України «Про екологічну експертизу» (1995)
4.       «Про природно-заповідний фонд України» (1992)
5.        Лісовий кодекс України (1994)
6.       «Про відходи» (1998)
7.        «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру» (2000)
8.       «Про об'єкти підвищеної небезпеки» (2000)
9.        «Про екологічну мережу» (2001).

      Друга ініціативна група вивчала етимологію зараження каштана кінського личинками мінуючої молі та випустила інформаційний бюлетень «Каштани подають сигнал «SOS», в якому висвітлила можливі шляхи боротьби з шкідником.
      Третя група розробила сценарій виступу екологічної агітбригади «Дерева помирають стоячи». Виступ агітбригади відбувся у травні 2012 року під час проведення тижня екології в НВК« Знам’янська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2- ліцей».
      Учасники проекту проводили анкетування та опитування мешканців міста з приводу їх ставлення до піднятої проблеми. Проводили роз’яснювальну роботу серед учнів молодшої та середньої ланки НВК, поширювали виготовлені  бюлетені.
      Відбулася зустріч з міським головою Крижановським Ігорем Борисовичем та депутатами міської ради, на якій учасники проекту запропонували розробити комплексну програму боротьби з хворобою дерев, до реалізації якої залучити Управління містобудування, архітектури та житлово – комунального господарства Міськвиконкому (начальник управління Брунцвік Н.В.), Спеціалізовану інспекцію з благоустрою м. Знам’янки (керуючий Лобов В.Б.), комунальні служби міста, підприємців, небайдужих мешканців міста.
      У квітні 2012року та у вересні – жовтні 2012 року проводили екологічні акції « Моє чисте місто»

IV. Результати реалізації проекту:

Основні результати:
·          Загострення уваги громадськості до проблеми захворювання каштанів;
·          придбання учасниками проекту навичок соціальної поведінки та застосування їх у повсякденному житті;
·          згуртування дитячого колективу;
·          розвиток творчих здібностей дітей;
·          підвищення рівня екологічної освіти учнів НВК, їх батьків, мешканців міста.

Вплив проекту на місцеву громаду:
      Результати опитувань та анкетування показали, що знам’янчанам не байдуже майбутнє нашого міста. Спроби місцевої влади боротися з поширенням мінуючої молі ( обпилювання крони дерев на центральній вулиці міста), викликали у громадян обурення і формування громадської думки про необхідність пошуків інших шляхів вирішення проблеми.
      Пропозиції щодо проведення екологічних акцій з прибирання та утилізації опалого листя сприймаються позитивно.
      Проводиться робота щодо розробки комплексної програми боротьби з хворобою дерев
Проблеми, що виникли під час реалізації проекту:
 Відсутність мотивації в учасників проекту у зв’язку з довгим строком реалізації проекту. Вирішується шляхом організації виховних та просвітницьких заходів.
Байдужість більшої кількості мешканців міста до поставленої проблеми.
Відсутність спонсорів, які могли б надати матеріальну допомогу у виготовлені агітаційних матеріалів, придбанні інвентарю для прибирання листя, сміття  тощо.
Перспективи розвитку проекту:
·          залучення більшої кількості дітей та підлітків до пошукової роботи як одного зі шляхів реалізації проекту;
·          залучення до реалізації проекту учнів інших навчально – виховних закладів міста;
·          передача накопичених знань дітям, які бажають взяти участь у роботі Євроклубу ;
·          об’єднання в єдиному інформаційному просторі дітей, підлітків, учителів та батьків;
·          співробітництво з іншими громадськими організаціями .

Використані джерела інформації

1.     Акімов І.А., Зерова М.Д., Нарольський М.Б. Фенологія каштанової мінуючої молі - небезпечного шкідника кінського каштана в Україні.    « Екобезпека» №6 2009- с 44-46
2.     Гаманова О.М. Каштанова мінуючи міль. Небезпечний шкідник каштанів і способи обмеження його чисельності//Карантин і захист рослин.- 2007. - №1(127)
3.     Коли робитимуть уколи. Голос України. Газета Верховної ради України № 150. 15 серпня 2012
4.     Мартиненко В.Г. Каштанова мінуючи міль в Україні. Вісник  Кіровоградського національного технічного університету.2011
5.     Попова Е.М., Дражнікова А.В., Луценко Т.В. Вплив біотичних факторів на стан парково – вуличних насаджень дерев каштана.//           « Наукові доповіді НУБіП». - 2011 http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Nd/2011_7/11pemsct.pdf
6.     Плескач Л.Я., Броун І.В.,Трегуб Т.Г. Cameraria orhidella Descka & Dimic (КАШТАНОВА МІНУЮЧА МІЛЬ)//Донецьк. – 2009. 165
7.     dissertation.com.ua›node/859813
8.     lesovod.org.ua›node/1104
9.     jkg.at.ua›blog/kvituchij_simvol_mista/2012-02-20-8
10.                       chaikainfo.blogspot.com›2011/07/blog-post_27.html
11.                       proskurov.info›news/society/8102-2011-08-16




















                             




Немає коментарів:

Дописати коментар